Je hebt personeel nodig, maar je wilt u geen werknemers in dienst nemen? Dan kun je kiezen voor payrolling. Je hebt zeggenschap over het personeel, maar het payrollbedrijf, zoals De Nederlandse Payrol Maatschappij (DNPM) is werkgever en regelt de werkgeverslasten.

Wat is payrolling?

Payrollen is een bijzondere vorm van het beschikbaar stellen van personeel. Het payrollbedrijf is werkgever van de payrollwerknemers, maar deze werken voor jou. Het payrollbedrijf is de uitlener en jij bent inlener of opdrachtgever. Je werft zelf jouw personeel, bepaalt het salaris en heeft zeggenschap over de werknemer. De payrollwerkgever neemt alle werkgeverslasten op zich en ontzorgt je. Het payrollbedrijf zorgt onder andere voor de salarisadministratie en loonuitbetaling, arbeidscontracten en pensioenopbouw.

Payrolling en loonheffingen

Het payrollbedrijf betaalt de loonheffingen en sociale verzekeringspremies. Je zorgt ervoor dat het risico van aansprakelijkheid zo klein mogelijk blijft als u werkt met een payrollbedrijf met het SNA-keurmerk. De inspectie controleert bedrijven met het SNA-keurmerk regelmatig of zij zich aan de regels houden.

Arbeidsvoorwaarden en payrolling

De arbeidsvoorwaarden voor payrollwerknemers zijn minimaal dezelfde als die van werknemers bij je in dienst. Huur je medewerkers in via een uitzend- of payrollbedrijf? Dan moet je dat bedrijf (de uitlener) informeren over welke arbeidsvoorwaarden je hebt voor je eigen medewerkers. Dat doe je voordat de payroller bij je komt werken, officieel ‘voorafgaand aan de terbeschikkingstelling’. Heb je geen personeel? Dan gelden vergelijkbare arbeidsvoorwaarden van je sector.

Ontslag bij payrolling

Een payroller kan niet zomaar zonder een goede reden worden ontslagen door de inlener of het payrollbedrijf. Payrollers hebben dezelfde ontslagbescherming als werknemers die direct of in vaste dienst zijn. Als het payrollbedrijf een payrollmedewerker wil ontslaan kijkt UWV of de rechter naar de omstandigheden bij je bedrijf (de inlener).

Zzp’er en payrolling

Werk je als zzp’er via een payrollbedrijf? Dan zorgt het payrollbedrijf voor je facturen, verloning, salarisadministratie en verzekeringen voor ziekte, arbeidsongeschiktheid en werkeloosheid. Je regelt zelf jouw opdrachten. Je hebt dan geen recht meer op zelfstandigenaftrek en btw-aftrek.

(bron: Ondernemersplein Rijksoverheid)